بروزرسانی: 19 آذر 1404
روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال
روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال
بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ واردات خودرو کمابیش ادامه داشت و سهام شرکت های بورسی گروه خودرو تقریبا مسیر ثابتی را طی می کردند. هر بار که قیمت دلار افزایش می یافت، سهام دچار افت و خیز می شد و مجددا به روال قبل باز می گشت. پس از نگاهی به چهار دوره تاثیرگذار خودرویی در صنعت خودرو ایران، نوبت به دهه پر فراز و نشیب ۹۰ می رسد. دهه ای که در ابتدا با حضور شرکای تجاری خارجی آغاز شد و پس از مدت کوتاهی با خداحافظی و خروج آن ها از صنعت خودرو رو به رو شد.
- البته در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، واگذاری سهام خودروسازان فقط باعث تشدید انحصار و بدتر شدن وضعیت بازار خواهد شد.
- اعضای شورای نگهبان معتقد بودند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است.
- مطابق الگوهای جهانی، خودروسازان برتر دنیا برای افزایش توانمندی و ارزش خلق شده در زنجیره صنعت خودرو اقدام به برون سپاری برخی از فعالیت های خود به تامین کنندگان کرده اند.
- از آنجایی که ایران به تقویت بخش فولاد خود و تقویت همکاری بین سهامداران ادامه می دهد، صنعت خودرو برای پیشرفت بیشتر، هم در داخل و هم در سطح جهانی آماده است.
موفقیت بعضی از این پروژه ها و بعضی شکست های بزرگ باعث شده تا یه دوقطبی شدیدی در موافقت و مخالفت با این فناوری ها شکل بگیره. 3- تعیین صلاحیت های فنی و حرفه ای واردکنندگان و برخورداری از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی. در یک سال های گذشته قیمت ورق گالوانیزه با افزایش چندین درصدی همراه بوده است. در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ بسته شد.
این خودرو ۴۳۰ میلیون تومان ارزان شد/ جدول قیمت
در صورت تولید با کیفیت از محصولی با قیمت مناسب زمینه صادرات به کشور های هدف تقویت می شود. قطعه سازان بین المللی» و «خرید سهام شرکت های خودروسازی کوچک بین¬المللی و شرکت های طراحی و تولید قطعات» در دستور کار قرار گیرد تا بتواند محل تامل و بهره در دوره تحریم باشد. اینک پس از تحلیل مطالب، سطح¬بندی سازه¬ها، تجرید لازم و استنتاج یافته ها به سوی "چارچوب های بنیادین طرح تحول" که خروجی این تحقیق و تفحص بود حرکت می کنیم. در سال 1396، نرخ دلار در محدوده 3 هزار و 800 تومان بود و وضع اقتصادی و معیشتی مردم در آن سال، نسبت به سال 1402، خیلی بهتر بود. در آن سال، یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام، با تعداد یک میلیون و 600 هزار دستگاه، نیاز بازار خودرو پوشش داده شد.
درگذشت بنیانگذار ایران خودرو
این ستاد تقریباً در تمامی مسائل کلان صنعت خودرو تصمیم گیری کرده و با نظر جمع، مصوباتی را جهت اجرا ابلاغ می کرد. همکاری با غول های خودروسازی فقط به شرکت گوگل محدود نمی شود و یکی از زیرمجموعه های دیگر شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز می کوشد وارد حوزه تاکسیرانی بدون راننده شود. شرکت ویمو که سال هاست در تلاش برای توسعه نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودرو بدون نیاز به راننده است، مدتی پیش از خدمات تاکسی بدون راننده خود در چندلر (شهری کوچک در ایالت آریزونا) رونمایی کرد و اندکی بعد، این خدمت را به سان فرانسیسکو برد. البته با توجه به برخی موانع قانونی و نیز فنی، این شرکت نمی تواند خدمت تاکسی بدون راننده را به عموم مردم عرضه کند. همچنین این خدمت در برخی مناطق شهری (مثل مرکز شهر سان فرانسیسکو) ارائه نمی شود که دلیلش نیز احتمالاً شلوغی این مناطق و ریسک بروز مشکلاتی برای سامانه هدایت خودرو است.
عملا با این روش جلوی شکل گیری هر گونه قیمت کاذب محصولات و رانت برای دلالان گرفته خواهد شد و نهایتا با تداوم تولید و رشد آن روند صادرات بتواند به کنترل تورم و تعادل قیمت ارز برسد. اگرچه در برخی از موارد مانند دارو و درمان و اقلام اساسی باید با ملاحظات دیگری تصمیم گرفته شود. با استناد به صحبت مسئولان وزارت صنعت و همچنین طبق آمار فعالان صنعت خودرو، تیراژ تولید خودروهای داخلی نیز روندی افزایشی داشت. اما این رشد تیراژ تولید برخلاف صحبت وزیر صنعت، عاملی برای کاهش قیمت کارخانه ای خودروها نبود. فولاد نقشی حیاتی در صنعت خودروسازی ایران ایفا می کند و به عنوان پایه ای برای ساخت خودرو و پیشرفت پیشروی می کند.