صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
انتشار: خرداد 19، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

اگر قیمت خودرو در سال های پیشین با سیاست عرضه و تقاضا تعیین می شد، وضعیت صنعت خودروسازی در حال حاضر اینچنین نبود. مساله تولید خودرو، یک موضوع بوده و مساله سیاستگذاری برای حوزه خودرو، یک موضوع دیگر است. در سال 1401، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توسط وزارت صنعت و معدن راه اندازی شد و خودروهای تولیدی در این سامانه عرضه شدند.

  • خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است.
  • آن چیزی که هست، این است که نه آن قیمت کارخانه، درست بوده و نه این قیمتی که در بازار آزاد وجود دارد.
  • خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه\xa0 تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد.
  • با کمک این سیستم ها در هر لحظه از شرایط خودرو آگاه خواهید بود و استهلاک خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین با هزینه های ناگهانی ناشی از خرابی های متعدد مواجه نخواهید شد.
  • بعد از اینکه \xa0اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کره شمالی با استفاده از تکنیک مهندسی معکوس شروع به ساخت خودرو کرد، به این نحو که ماشین های روسی را به قطعه های مختلف تجزیه می کرد و دوباره آن ها را سر هم می کردند تا با چگونگی ساخت خودرو به طور کامل آشنا شوند و در این راه نیز به موفقیت دست یافتند.

سعی ما در بخش خبر خودرو سایت car.ir همواره بر این بوده که اخبار جدید خودرو و اطلاعات درست و دقیق را بی طرفانه برای بالابردن سطح آگاهی افراد علاقمند به اطلاعات و اخبار خودرویی منتشر کنیم. همچنین در قسمت مقالات سایت خودرو اطلاعات جذاب و جالبی در خصوص خودروهای داخلی و خارجی و قسمت های مختلف آنها میتوانید بخوانید. هم اکنون شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایران خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکت ها حق تقدم دارد. شرکت فرانسوی رنو پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران توسط دولت ترامپ در سال 2018، رسما ایران را ترک کرد. به گفته فرنودی، شرکت ایران خودرو همچنین یکی از جدیدترین خودروهای تولیدی این شرکت به نام "تارا" را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته تا ذائقه مصرف کنندگان روسی را محک بزند. ایران خودرو و سایپا پیشتر نیز تعدادی از محصولات تولیدی خود را به بازار روسیه صادر کرده اند.

قیمت تارا اتومات و دنده ای +جدول

در این میان و در سال 1401، صرفاً افزایش تولید 29 درصدی خودروهای تولید داخلی، پس از کاهش تولید سال های قبل محقق شده که با رکودهای قبلی تولید خودرو در ایران فاصله دارد. تصمیمات اتخاذشده توسط این وزارتخانه طی چند ماه گذشته صنعت خودرو را به مردم بدهکار و همزمان بازار خودرو را نابسامان کرد. چالش های غیر قابل انکاری را برای آینده صنعت ایجاد کرده که باید هر چه زودتر در مورد آن چاره ای اندیشید و جلوی بحران آتی را گرفت.

نگاهی بر نیم سال اول بازار خودرو

در این روش عوامل شبکه فروش به واسطه دریافت مشوق های تعیین شده (از جمله سهم بیشتر در واردات خودروهای کارکرده به تناسب کنشگری تعادل بخش آنها در بازار خودروهای داخلی) انگیزه لازم برای عرضه یک مدل مشخص در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه بهینه دارد. این روش در صورتی که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروی وارداتی ایجاد نماید قابل تسری به کل بازار خودرو خواهد بود. بسیاری بر این باورند که آغاز روند نزولی کیفی خودرو در ایران، حضور برندهای چینی است. خودروهایی که بی اغراق در اولین حضورشان، با موجی از مشکلات فنی و ایمنی روبه رو می شدند. البته اقتصاددانان می گویند وابستگی شدید خودروسازان به چتر حمایتی دولت، آن ها را از تلاش برای تولید محصولات به روز بازداشته است.

واکنش حسام الدین آشنا به اظهارات معاون رییسی درباره ظریف/ کدام برجام در سطح منطقه ای درحال اجرا است؟

این در صورتی است که نه تنها قیمت ارز و نهاده های تولید در این سال ها افزایش داشته است، بلکه بهره وری در تولید و منابع انسانی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در طول این سال ها تغییر چشم گیری نداشته است که منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بهره وری تنها می تواند بخش ناچیزی از سرانه هزینه تولید را کاهش دهد و این مسئله بیانگر آن است که در کنار کاهش ارزش پول ملی، قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودروهای داخلی از عوامل اصلی چنین نتیجه ای بوده اند. همان طور که در این نمودار مشاهده می شود، خط قرمز رنگ که نشانگر میانگین قیمت مواد اولیه (نامبرده در نمودار) در دهه گذشته است، در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۳۸ برابر شده است. این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است.