بروزرسانی: 19 آذر 1404
پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت
پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت
چنانچه در تصویر بالا سهام گروه خودرویی از سال ۱۳۹۰ تا اوایل ۱۳۹۲ روند نزولی طی کرده است. به عنوان مثال به طور متوسط یک خودروی سواری از سی هزار قطعه و مجموعه ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، لاستیکی، مدارات الکترونیکی و سیم ها، قطعات مکانیکی و موتوری تشکیل می شود. از این رو زنجیره تامین صنعت خودروسازی یکی از پیچیده ترین، گسترده ترین و جهانی ترین زنجیره های تامین محسوب می شود و لجستیک در این مراحل نقش منحصر به فرد و به سزایی ایفا میکند. در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.
- ایران خودرو و سایپا پیشتر نیز تعدادی از محصولات تولیدی خود را به بازار روسیه صادر کرده اند.
- در خصوص واردات خودروی نو ثبت سفارش و فراهم کردن مقدمات آن امری زمان بر است بنابراین واردات خودروهای مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد.
- یک مولفه کلی، مربوط به شرایط کلان کشور بوده و در این حوزه، بحث اصلی این است که آیا شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب است یا ملتهب نیست.
- حوزه صنعت خودرو هر بار با ارائه خودروهایی با امکانات فوق العاده و ویژگی های جدید مردم را مبهوت می کند.
همکاری با پژو از ابتدا تصمیم درستی نبوده و با این کار دست خود را بستیم و نتوانستیم از از اهرم بازار استفاده کافی را ببریم. مخالفت مجلسی ها با ورود خودروسازان خارجی تاریخ بلندی دارد و این اولین بار نیست که بهارستانی ها علیه خودروسازان خارجی موضع می گیرند. زمانی که پژو در دهه ۸۰ با پلتفرم مشترک X۹۰ به ایران آمد، مجلسی ها با آن مخالفت جدی کردند. گرچه رنو کار خود را در ایران آغاز کرد اما تاخیر در آغاز کار سبب شد که بسیاری از اهداف رنو در ایران محقق نشود.
مزایای خودرو خودران چیست؟
در سال 86 تا 90 مواردی به عنوان راهبرد کیفیت و جایگاه صنعت خودرو در این باره تعریف و مشخص شد اما به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو این موارد پیگیری و اجرایی نشد به طوری که امروز فاصله زیادی با جایگاه تعریف شده در زمینه کیفیت صنعت خودرو داریم. این موارد در سند چشم انداز صنعت خودرو پییش بینی شده بود به طوری که در این سند استاندارد سوخت خودرو بر اساس استاندارد روز اروپا پیش بینی و هدف گذاری کاهش ایرادات در هر خودرو به یک مورد بود. این در حالیست که هم اکنون در خودروسازی خصوصی ایراد هر خودرو یک به چهار و در خودروسازی دولتی یک به بیش از سه است در حالی که در دنیا این عدد یک بوده و هدف گذاری کیفیت در صنعتت خودرو نیز دستیابی به یک ایراد در هر خودرو است که در صورت خواستن، تحقق آن امکانپذیر است. انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد. گروه صنعت خودروی اروپا دیروز اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری را برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معامله شده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفه های ۱۰درصدی می شود. پس از وقفه چند ساله در واردات خودرو به ایران، در حال حاضر سایپا نخستین شرکتی است که موفق به ترخیص محصولات وارداتی شده و در حال تحویل دادن آن ها به مشتریان است.
قیمت های روز در یک نگاه
همان طور که مشاهده می کنید سهام گروه خودرویی در سال ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت خود رسید و کمی بعد سقوط کرد اما بیایید جایگاه آن را بعد از سقوط با جایگاهش قبل از رشد مقایسه کنیم. شاید بهتر است اصلا کلمه «سقوط» به کار برده نشود و «اصلاح قیمت» صحیح تر باشد، چرا که این سهام همچنان در سود است. این موضوع می تواند متاثر از پیوستن مردم به بورس، افزایش تعداد معاملات یا خبر بازگشتن آمریکا به برجام باشد.
امیر سرتیپ حیدری: مهمترین مولفه ارتش مراقبت هوشمندانه از مرزها و تولید امنیت پایدار است
در نتیجه، این سامانه یکپارچه، یک مُسکن موقتی بوده و نمی شود هر سال و در بلند مدت با این روش، بازار را کنترل کرد. ما می گوییم روش قیمت گذاری خودرو، باید اصلاح شود و شرکت خودروساز، باید مثل دهه 80 خودشان قیمت فروش را تعیین کنند. هر محدودیتی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اِعمال شود، نهایتاً یک بخش از بازار آزاد را تقویت کرده و نهایتاً باعث می شود قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش پیدا کند.