کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
انتشار: اردیبهشت 28، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود

کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود

پس از آن که مونتاژ خودرو در داخل کشور به جای واردات انجام شد، شرکت هایی با هدف مونتاژ خودروهای خارجی تشکیل شدند. اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می زند. فضای صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده که هر روز یکی از شرکت های بزرگ در این عرصه از میدان خارج می شود. همچنین شرکت های خودروسازی برای افزایش رقابت پذیری مداوم در حال ادغام هستند یا به مهندسی مجدد فرایندها و ساختار خود می پردازند.

  • از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی، کیفیت قطعات و پروسه مونتاژ و درنتیجه تولید خودروی باکیفیت را افزایش داد؛ ولی خودروسازان هشدار می دهند که این کار نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که درنهایت، منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود.
  • بر این اساس، در 2 ماهه نخست سال، کل تولیدات خودرو با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 223 هزار و 796 دستگاه رسید.
  • همچنین در خودروسازی های جهان الزاماتی برای پذیرش فناوری هایی مانند ترمز اضطراری خودکار، چراغ های جلوی بدون تابش نور خیره کننده هم وجود دارند که تولیدکنندگان این صنعت را به سمت توسعه قابلیت های دیجیتال خود سوق می دهند.
  • رسانه های خودرویی ایران خبر داده اند که در میان خودروهای چینی که به قیمت های عجیب و غریب فروخته می شوند، خودرو چری تیگو هشت پرو در ایران سه برابرِ قیمت جهانی قیمت گذاری شد.
  • این دستیار صوتی در قالب یک اپلیکیشن موبایل عرضه می شد و راننده می توانست آن را به سیستم عامل اپل کارپلی یا گوگل اندروید اتو متصل کند.
  • برای تاثیر برجام بر صنعت خودرو، ابتدا مروری داشته باشیم بر آن چه بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ برای این صنعت روی داد.

بدین صورت که 17 درصد آن اشتغال مستقیم (خودروسازی و قطعه سازی) و 83 درصد آن اشتغال غیرمستقیم (صنایع بالادستی و فعالیتهای خدماتی به خودرو) می باشد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۳ شرکت دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که در میان آن ها ایران خودرو و سایپا صاحب ۹۴٪ از کل تولیدات بومی بودند. شرکت ایران خودرو در سال ۲۰۰۱ با تولید پیکان، ۶۱٪ بازار و سایپا در همان سال ۳۳٪ بازار خودروی ایران را به خودشان اختصاص داده بود.

ریزش قیمت رانا در بازار +جدول

برای مثال، در سال 1397 آقای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای «برجام» خارج شد. با این کار، چون شرایط کلان سیاسی و اقتصادی ایران، ملتهب شد اثر آن بر بازار خودرو هم نشان داده شد. از طرف دیگر، در سال 1399 یعنی در زمانی که آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا شد، بلافاصله قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد، یا در سال 1401 به خاطر ناآرامی های سیاسی که در کشورمان ایجاد شد و به نتیجه رسیدن اجرای مجدد برجام، دو مرتبه مسائل کلان تاثیر خودش را بر بازار خودرو گذاشت. حتی شاهد این بودیم که عرضه محصولات گروه بهمن در بورس کالا، مورد انتقاد وزارت صمت و مسوولان شورای رقابت قرار گرفت. به طوری که آنها بارها در اظهارنظرهای خود، اقدام قانونی این گروه خودرویی را زیر سوال بردند و خواستار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو شدند. به گزارش جهان صنعت نیوز، عرضه خودرو در محیط شفاف و رقابتی بورس کالا اگرچه یکی از راه های نجات صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری و زیاندهی است، اما این اقدام به مذاق سیاستگذاران خودرویی در کشور خوش نمی آید.

قیمت انواع پنیر در بازار +جدول

عدم رعایت عدالت در فروش و سهم دهی بیشتر به برخی نمایندگی های خاص در فروش های سبدی و بعضا با اقساط کم بهره سبب توزیع رانت بین این نمایندگی ها گردیده است.. گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروی کشور منتشر شد. به گفته وی، نمایندگان مجلس باید از اتفاقات مثبت رخ داده در صنعت خودرو حمایت کرده و به رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، بهبود فرایندهای توسعه ای و توسعه فناوری ها کمک کنند. ما فرض کنیم که در آن سال، تقاضای بازار در حد یک میلیون و 700 هزار خودرو بود، اما الان در شرایطی هستیم که تورم فزاینده و لجام گسیخته وجود دارد و مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زیادی هم در جامعه دیده می شود.

اخبار خودرو

سید ابراهیم رئیسی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، ضمن تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت بر این بوده است که سال جاری را با رشد اقتصادی دنبال کند، به حدود چهار درصد رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید اشاره کرد. علیرغم تلاش های متعدد در افزایش تیراژ و البته کاهش جزئی قیمت خودروها در دو ماه اخیر، باز هم بازار خودرو ایران در شرایط نامطلوبی قرار دارد. حتی ثروتمندان کشور نیز در این شرایط مجبور به خرید خودروهای قدیمی، آن هم با قیمت های نجومی هستند. روزنامه فایننشال تایمز به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی کشور، مخصوصا پس از اعمال تحریم ها پرداخته است. این روزنامه، پس از نفت و گاز، صنعت خودروسازی را به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصادی کشور معرفی کرده است که در سال ۲۰۱۵ و به سبب خوش بینی در توافقات هسته ای قوت گرفت.